de Berg

 

 

De Berg

  • Is dertien uren rijden en dan ben je er.
  • Is aangenaam gezelschap dat onschuldige rivaliteit en kameraadschap verbind
  • Is een mindset .

Onzeker over is een 36/28 wel genoeg en een 34/32 overdreven?

8 bar druk is dat ook teveel als je door remmen de lucht in je band verwarmt?

Handen op het stuur of inde beugel. Jas aan of uit

Chamois cream op zitvlak?

Factor 50 of 30?

Doet jou kont ook zo zeer?

Al die data op je garmin, hoogte, percentage, afstand, route, snelheid moet dat wel.

Of zonder horloge hartslagmeter is dat niet beter om te gaan naar .

De Berg

Ontbijt 7.30  9.00 onderweg

De eerste 5 km een gemiddelde van 40 km per uur.

Koffie in Italië na de eerste klim

   

Lunch op de tweede klim.

  

 

Meewarig keken we naar de eenzame fietser met grote stuurtas en kolossale zadeltas die een selfie maakte  .

 

Na 118 km aan de voet van de hel naar het hotel 4 km klimmen en dan wacht een dag later

 

De Berg

En hij wordt alleen maar hoger.

Maar is wat minder ver.

Met een ramp als obstakel en een imponerend panorama op de pas.

Gedreven komt iedereen boven oh wat is de berg toch mooi.

     

 

Op de berg wordt ook geleden door die ene lekke band.

Even geen oog meer voor de Berg.

Een gebroken bovenbeen vraagt andere kwaliteiten en we hebben het gered.

Zijn pijn was ook voor ons niet te verdragen.

Maar hij heeft het doorstaan.

Gebroken maar niet verslagen.

Intermezzo

Alleen de Franse president spreekt Engels.

Je vraagt om een ambulance voor een gebroken been.

En krijgt de brandweer die zojuist de medewerker van de week met een glimmende zilveren helm heeft beloond op een ritje in de ladderwagen.

Gelukkig voorafgegaan door de EHBO wagen die vaststellen wat wij al wisten een fietser met gebroken been in een gevaarlijke bocht. De gendarmerie sluit de pas en het wachten is op de pijnbestrijding die met de helikopter zal verschijnen. Het wachten duurt wat langer want de heli is nog op een andere klus. De al warmer wordende brandweer mannetjes hebben spijt van de brandvertragende kleding. Gelukkig verschijnt er medisch personeel op het slagveld en wordt er eindelijk wat aan pijn gedaan. Het lukt de redders om de patiënt in de auto te krijgen. Maar dan verschijnt alsnog de heli.

International resque wat nou met de Franse slag een lesje efficiency en een KOM voor het slachtoffer op het horloge zal een snelheid van 238 km per uur worden gemeten.

 

 

Twee uur later was daar weer

De Berg

Geschrokken naar beneden en een spaak stuk in het dal.

Om 20.00 terug in het hotel waar de patiënt ons alweer appte

‘’Morgen wacht  opnieuw’’.

De Berg

Maar nu om bij te komen dat was al zo bepaald.

Nog altijd 1000 meter klimmen .

Maar wel met koffie gebak en bier op het terras.

Sneeuw ballen gooien en vooral genieten van een adembenemende omgeving.

 

Een dag later is daar weer

De Berg

Een stukje met de auto en dan on route om te lunchen op de plek waar Nederland in 2016 het roze verloor. Daar waar asfalt ligt kun je fietsen.

Als het de machine lukt dat kunnen wij dat ook.

Het lukt niet altijd om het asfalt horizontaal te leggen maar ze geven per km aan hoe scheef het is gelegd.

Dus als een fotograaf dit asfalt gebruikt als kader voor zijn afbeelding dan gebeuren er rare dingen met de achtergrond of het op beeld vast gelegde object maar dit ter zijde.

Wij fietsers baseren en creëren er onze heldenepos op. Eigen tempo en moraal  .

Koning van de Berg.

Eenmaal in het hotel is het kijken op Strava hoe hebben we het gedaan.

En dan wacht de teleurstelling iedere dag is ook onze snelste man verslagen door een selfie makende Parijzenaar met stuurtas en grote zadeltas die dag 2 en 4 in een keer reed en met afstand sneller was. https://www.strava.com/athletes/3222003 Damien W

De Berg.

  • Is twaalf uur rijden terug naar huis
Social media:
Tags: